maandag 28 april 2014

Hoe ga ik te werk?

Eerst zocht ik op hoe een vliegtuig nu eigenlijk precies werkt.
Ik vond (heel) eenvoudige filmpjes waarin dit wel duidelijk wordt uitgelegd:

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/hoe-blijft-een-zwaar-vliegtuig-de-lucht-hangen

Dan zocht ik verder naar zweefvliegtuigen. En vond ik:

http://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/2245

(Er komen veel onnodige stukken voor in deze (kinder)filmpjes, maar de werking wordt wel duidelijk met de interessante delen.)

Uiteindelijk had ik twee primaire ideeën:

1. Een groot zwevend oppervlak, met een iets zwaardere en spitsere romp die geleidelijk overgaat naar de vleugels. Eventueel afgeschoten.

 

Geïnspireerd op volgende foto:


2. Zoals het tweede filmpje: een zweefvliegtuig met een smalle romp, spitse staart en vleugels, afgeschoten met een katapultsysteem in plaats van een lier.



De rail zou een eenvoudige gleuf zijn. Deze moet op verschillende hoeken kunnen worden gepositioneerd. Het vliegtuig wordt gekatapulteerd met een zware elastiek.
Om het vliegtuig in de gleuf/rail te houden, moet onderaan een plaatje uitsteken.
Dit kan gecombineerd worden met een gewichtje voor het vinden van het juiste zwaartepunt.
 
 
 
 Verdere ideeën (o.a. een combinatie van de voorgaande twee ideeën) zou het volgende geven:

Een groot driehoekig oppervlak met een lange spitse staart



Geen opmerkingen:

Een reactie posten